Inwentaryzacja jest jednym z fundamentów zarządzania infrastrukturą IT, a świadomość potrzeby jej wykonywania i utrzymania w stanie aktualnym pozwala zbudować podstawę do zapewnienia bezpieczeństwa w organizacji. W istotny sposób wpływa na takie aspekty jak: wytworzenie prawidłowej dokumentacji infrastruktury IT Klienta, ciągłość działania procesów biznesowych opartych o zasoby cyfrowe, bezpieczeństwo danych, prowadzenie analiz wykorzystania zasobów oraz planowanie rozwoju. Są to wyznaczniki do uzyskania certyfikacji ISO i podobnych.
Przeprowadzenie warsztatów przyniesie korzyści w szczególności MŚP posiadającym rozbudowaną infrastrukturę IT oraz do tych, którzy rozpoczynają dopiero proces transformacji cyfrowej. Posiadanie zinwentaryzowanych zasobów jest konieczne przy wdrażaniu dobrych praktyk lub norm z zakresu bezpieczeństwa. Stanowi również fundament tworzenia dokumentacji środowiska wraz z łączącą je siecią. Zgodnie z obecnie panującymi standardami wiedza o posiadanych zasobach stanowi nieodłączny i wymagany element każdej infrastruktury czy projektu IT.
Warsztaty zostaną przeprowadzone w oparciu o realną infrastrukturę, którą będzie infrastruktura klienta a ich realizacja będzie wymagała zaangażowania w nie – na różnych etapach – osób odpowiedzialnych za kolejne jej obszary. Osobami zaangażowanymi w całość warsztatów będzie personel przeznaczony do zarządzania i rozwoju bazy inwentaryzacyjnej. W wyniku warsztatów zinwentaryzowana zostanie uzgodniona część rzeczywistej infrastruktury klienta.
Realizacja usługi planowana jest w formie zdalnej, jednak w trybie bezpośredniej interakcji prowadzących z uczestnikami. W celu zapewnienia prowadzącym możliwości właściwego zaopiekowania się uczestnikami szkolenia, grupa warsztatowa ograniczona będzie do maksymalnie 10 uczestników.
Wykonanie usługi rozpoczyna się od etapu przygotowawczego. W ramach tego etapu powinny zostać określone następujące elementy: zakres inwentaryzacji, wybór technologii, określenie wymagań technicznych, określenie zasad dostępu do infrastruktury, określenie zakresu gromadzonej informacji, określenie ram czasowych oraz możliwych odstępstw. Do usługi przygotować musi się zarówno Klient jak i wykonawcy, zatem określenie wymagań technicznych i ich weryfikacja jest jednym z kluczowych elementów procedury przygotowania. Wpływa bowiem na ramy czasowe oraz sprawność świadczenia usługi. Czas trwania etapu przygotowawczego zależy od kluczowych czynników, takich jak skala infrastruktury, zastosowana metoda i narzędzia czy konieczność zachowania ciągłości pracy narzędzi i dostępu do badanych obiektów.
Metody i narzędzia do warsztatów zostaną dobrane się na podstawie skali infrastruktury Klienta, złożoności i ilości podziałów w infrastrukturze, możliwości zastosowania narzędzia automatyzującego oraz możliwości integracji narzędzia z systemami klienta. Proces inwentaryzacji można prowadzić w sposób zdalny lub lokalnie, w zależności od użytych rozwiązań i możliwości dostępu do infrastruktury. Oprzeć się można na narzędziach działających na zasadzie skanerów sieciowych lub na systemach bazujących na agentach instalowanych w infrastrukturze.
Oferta usługi obejmuje następujące elementy, w tym część opcjonalne:
Wynik warsztatów w postaci inwentaryzacji będzie zgodny z dobrymi praktykami oraz będzie stanowił solidną podstawę do prowadzenia innych działań w oparciu o dane zgromadzone w procesie inwentaryzacji. W szczególności może stanowić przygotowanie do dalszego wdrożenia procesów monitorowania bezpieczeństwa w infrastrukturze Klienta, w oparciu o zasoby własne lub usługę z rynku.
W ramach usługi wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymają komplet wykorzystanych materiałów w formie elektronicznej (np. prezentacje i materiały pomocnicze w formacie PDF, nagrany materiał wideo, materiały wykorzystane do ćwiczeń praktycznych itd.), a także certyfikaty ukończenia warsztatów. Usługa obejmuje również 8 godzin konsultacji z zakresu tematycznego warsztatów, po jego zakończeniu.
Ryzyko dla wartości warsztatów w postaci inwentaryzacji związane jest ze zmieniającymi się warunkami technicznymi i prawnymi w obszarze IT (niskie). Działania zaradcze i mitygujące obejmą monitorowanie zmian i rozwijanie kompetencji Uczestników w pożądanych kierunkach.
Wartością dla Klienta jest poznanie i przećwiczenie wybranej metody inwentaryzacji na realnym przykładzie, w tym przeprowadzenie całej procedury w sposób bezpieczny, pod nadzorem doświadczonych specjalistów. W rezultacie tych działań znacząco zostanie podniesiona świadomość zagrożeń oraz zdolność Klienta do ciągłego zapewniania bezpieczeństwa.